donderdag 21 november 2013

Gedicht: Jouw huis + bijbeloverdenking


                                                                 Jouw huis        


Ik heb vroeger gewoond in een erg vervallen hut
maar Jij schonk mij een kostbaar nieuw huis
gebouwd op een stevig fundament en waar
  levende stenen werden samengevoegd
met Uw genade- en liefdecement

Maar wat jouw huis voor mij betekent
kan geen mens ooit weten als hij
nooit op de bodem van de zee
hulpeloos riep op de naam
Jezus om redding

Maar nu kan ik zo vredevol zingen
dat ik jouw vreugdehuis mag zijn
waarin je wonen kan als
in een gouden kooi
zo puur zo rein

Jij kan nu verblijven in mijn huis
dat gepoetst wordt met liefde
zodat het zoete inval wordt
voor al jouw vrienden
een echte thuis

En waar nu vele witte klokjes mei
fier staan te pronken lenteblij
kan Jij komen in mijn hof
Ze staan er zij aan zij
 gehuld in groen lof

Jouw huis is als mijn moederschoot
Jij bent er zo liefdevol in geborgen
en ik gerust en zonder zorgen
Zo zijn we beiden één
en samen groot

Jouw huis is als mijn tere huid
dat moet worden gereinigd
in een bad van water
en later ruikt naar
levensgeur 


Maria Segers    1 mei 2011




Bijbelse overdenking:
do. 21 nov. Lucas 21: 5-19  Let op: stenen worden weggebroken!
 
Het stukje begint hier met de “schoonheid van de tempel en de versieringen met wijgeschenken erin”.
De vroegere joodse tempel was ook mooi versierd en onze kerken en het pauselijk paleis eveneens…maar niets zal blijven bestaan, want het zijn allemaal maar “stenen” die werden op elkaar gestapeld met mensenhanden…maar alles, hoe schoon ook zal eenmaal vergaan, (vs.6) alleen wat gedaan wordt uit liefde voor Jezus dat houdt zijn waarde voor eeuwig…en dat is de boodschap die achter dit gedeelte staat.
Alleen Zijn Woorden zullen standhouden.
Er komt een tijd dat de mensen de gezonde woorden niet meer zullen willen horen!
Jezus zegt ons ook: “Zal ik op het einde nog “geloof” vinden op aarde?
Eens komt de dag dat Jezus terugkomt! Hij is al eens gekomen als een Lam om voor ons te lijden en te sterven…maar Hij is ook terug opgestaan…en Hij heeft Zijn Heilige Geest gezonden als Trooster om nu in “de mensentempel” te wonen. Eens komt de dag dat Hij als Koning zal heersen over Zijn volk! Wij zijn nu, als we Hem hebben aangenomen als onze Koning in ons leven, Gods tempel: Levende stenen dat het gebouw is van God hier momenteel op aarde en Jezus is de Hoeksteen, die al de stenen bij elkaar houdt met Zijn liefde. Hij zorgt er voor dat er geen haar op ons hoofd wordt gekrenkt. Hij zorgt ervoor dat we niet worden misleid. Hijzelf verslaat al onze tegenstanders. Hij zorgt er voor dat we tot op het einde kunnen volhouden!
Hijzelf zal ons behouden in Zijn Koninkrijk brengen…tenminste als we in Zijn Naam blijven geloven en Hem alleen maar willen volgen.
Hij zei: “Breek deze Tempel af en in drie dagen zal Ik hem weer opbouwen!...en toen sprak Hij over zijn eigen lichaam! (Joh.2:19 en 22)
Nu mogen wij zelf Gods tempel zijn waarin Hij woont!  (1 Cor. 3:16)
 
Gebed: Niets is hier blijvend , maar help ons om onze blik slechts alleen maar op U te richten, Heer Jezus, zodat U ons kunt gebruiken tot levende stenen voor de bouw van Uw geestelijk Huis hier op aarde, versierd met Uw liefdegaven,die U ons schonk!  Mogen wij  onze gebeden daarin aanbieden als een aangenaam reukwerk voor U en als een eeuwige levensgeur.
 



1 opmerking: