dinsdag 12 november 2013

gedicht : Waarom weent gij? en een bijbeloverdenking


Waarom weent gij? 

O God, waar waart Gij
en liet Jij mij bijna vergaan?
Heb ik Jou niet goed verstaan
toen ik tot Jou riep: Help mij? 

Jawel mijn kind, Ik zag jou
en riep nog: Ik blijf getrouw!
Ik ben in jou, naast jou en bouw.
Ik geef je levend water. Ik hou van jou. 

Ik kom jou altijd tegemoet
maar ik was blind en zag Hem niet
doorheen al mijn verdriet,
maar Hij sprak tot mij zo zoet! 

Ik herkende Hem door een lieve kinderstem
dat aan mij vroeg: Maria,waarom weent gij?
Het kind omarmde en kuste mij
en ik wist nu dat het gestuurd was door Hem! 

Later kwam het weer vragen: waarom weende gij
en ben je nu blij en weent gij nu niet meer?
Ik was blij met deze kinderstem alweer
en zei: omdat Jezus houdt van jou en mij! 

Het kind kuste mij en keek mij toen vragend aan
Al zingend en biddend heeft Jezus mij gered
en op het kind en mij gelet.
Bedankt Heer, Ik heb jouw troost toch goed verstaan! 

Maria Segers                                             30/7/2011

Hierbij een passende bijbelse overdenking uit 2 Kon. 4: 1-7 (op 12 nov.2013)

vers 2: En Elisa vroeg haar: Wat kan ik voor u doen? Vertel mij wat gij in huis hebt. En zij antwoordde: uw dienstmaagd heeft niets in huis, behalve een kruikje olie

Een vrouw van een profeet riep Elisa om hulp want haar man was nog maar pas gestorven. Schuldeisers kwamen haar twee kinderen opeisen om als slaven voor hen te werken.
Elisa had haar man goed gekend en hij wist dat het een gelovig man was geweest.

God kent onze nood en hoort onze noodkreten en Hij is dicht bij weduwen en wezen en Hij wil ook dat wij omzien naar weduwen en wezen, want dat is juist "ware godsdienst" . In dit gedeelte kunnen wij dan ook proeven van Gods barmhartigheid!
De profeet Elisa stelde haar om te beginnen een vraag:
"Wat kan ik voor u doen?" ...dat zou ook voor ons een vraag kunnen zijn naar mensen toe uit onze omgeving of familie of vriendenkring om te zien hoe we hen kunnen helpen!
Zelf kom ik uit een gezin waar mijn vader is overleden toen ik negen jaar was en mijn moeder bleef achter als weduwe met vijf kleine kinderen. Ik heb haar noodkreten gehoord, want mijn vader kwam om door een zwaar beroepsongeval !

De vrouw uit dit gedeelte heeft niets in huis...slechts een kruikje met olie!
Maar onze God heeft niet veel nodig om ons tegemoet te komen en onze nood te lenigen. We hoeven slechts te geven wat we in huis hebben, ook al is dat héél weinig!
We weten vanuit andere bijbelse verhalen dat Jezus op de bruiloft van Kana toen de wijn op was...een commando had gegeven aan de "vatenvullers" om lege vaten te vullen met water en Jezus veranderde het water in overheerlijke wijn...Jezus houdt evenals wij van feesten, van levensplezier en van overvloed!
We kennen ook wel het verhaal van de broodvermenigvuldiging waar Jezus de honger van de vermoeide mensen wilde stillen en Hij kon van de twee vissen en de vijf broden, dat een jongetje Hem aanreikte, vijfduizend man voeden!
Door deze wonderen hebben de mensen Jezus ook erkend als "de Messias", "de Verlosser"..."de Weldoener"!

In dit bijbelgedeelte vraagt God , door de profeet Elisa, om ledige vaten gaan te halen bij de geburen, zoveel als zij kon en daarna de deur achter zich en haar zonen te sluiten  en dan deze vaten te vullen en daarna wat vol was, weg te laten zetten.
De vrouw kreeg dus wél een opdracht en moest gehoor geven aan deze profeet!
Ze deed wat haar gevraagd was en de vaten werden zolang gevuld met olie, tot er geen vat meer over was. Dit was een wonder!
Deze vrouw kreeg daarna nog een opdracht: Ze moest heengaan en moest de vaten verkopen en haar schuld daarmee betalen! De belofte was dan: als je dit doet, zul je verder kunnen leven met uw zonen van de overschot!

Naakt zijn we op deze wereld gekomen en naakt zullen we heengaan. Alles wat we hier op aarde kunnen verzamelen, behoort God toe. Alles is Zijn bezit. Hij wil "Onze Vader" zijn en Hij wil voor ons zorgen. Hij vraagt ons om te geven wat we in huis hebben.
Hij wil ons in Zijn liefdevolle armen sluiten als "Zijn kinderen" en allen die Hem aangenomen hebben heeft Hij tot kinderen van Hem gemaakt, hun die in Zijn Naam geloven. Jezus heeft ons "gekocht en betaald" met Zijn eigen bloed  op het kruis van Golgatha! Hij heeft ons daar vergeven en al onze zonden, onze schuldenberg op Zich geladen. Hij is opgestaan uit de dood.
Hij is "DE WEG" naar de Vader en niemand komt tot de Vader, dan door Hem!
Hij is "HET LEVEN"!
Hij is "DE WAARHEID"!
Hij wil eveneens dat wij elkaar vergeven, zoals Hij ons vergeven heeft.
Hij wil onze lichamen vullen met Zijn olie, Zijn Heilige Geest!
Hij wil dat we "leeg zijn" van onszelf.
Hij wil ons vullen met "leven en overvloed".
Hij gaf ons daarom "levend water" en "levend brood" uit Zijn hemel om ons dagelijks te vullen met hetgeen wij nodig hebben!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten