maandag 18 november 2013

Gedicht: Dichtgesnoerde mond en een bijbeloverdenking


Dichtgesnoerde mond

Terwijl ik opende mijn mond
werd hij dichtgesnoerd terstond
want ik had geen grond om op te staan
alles leek op een schijnbaar nutteloos bestaan 

Terwijl ik opende mijn ogen
bespeurde ik van anderen mededogen
maar toch werd ik verscheurd door hartenleed
en stortte dagelijks onzichtbare tranen bij de vleet 

Terwijl ik opende mijn hart
dat dus gevuld was als een kruik vol smart
werd ik op de rooster gelegd en zwaar gekastijd
door Iemand die mij barmhartig aankeek zonder verwijt 

Toen reikte ik mijn hand
waardoor er ontstond en innige band
van liefde en werd voorgoed met Hem verenigd
en terwijl Hij legde Zijn Hand in mijn hand dagelijks bemoedigd
 

Maria Segers                                    15/10/2012


Bijbelse overdenking:
 
ma.18 nov. Lucas 20:20-26  De mond dichtgesnoerd
 
vs. 26  En zij verwonderden zich over Zijn antwoord en hielden zich stil.
 
De schriftgeleerden en de overpriesters trachtten hier in dit gedeelte Jezus met sluwheid te kunnen vangen. Ze sturen spionnen die zich vermommen als vrome mensen op Hem af. (vs.20)
Het doet me al direct denken aan de sluwheid van de duivel, die ook als "een engel des lichts" in onze levens wil binnensluipen en ons misleiden.
...maar Jezus doorziet hun sluwheid (vs.23). Hij kent al hun gedachten en hun overleggingen. Hij weet ook altijd het juiste antwoord te geven. Zo is het ook met ons: God doorziet ons en Hij ziet alles. Hij kent ons door en door. Wij kunnen ons voor Hem nooit verbergen.
Vroeger, toen ik nog in de lagere school zat, hing er boven het schoolbord een schilderij met een "oog" en daaronder stond geschreven: God ziet alles!
Wij kunnen ook nooit een aanklacht tegen Hem vinden, want Hij was altijd correct in zijn woorden en in zijn daden. Men kon Hem nooit betrappen op iets slechts!
Het is goed als wij Zijn voorbeeld zouden volgen, zodat wij bij elke gelegenheid andere mensen "het juiste antwoord" kunnen geven! Hij heeft ons "Zijn Woord" gegeven en daarin staan bijvoorbeeld spreuken geschreven, die wij als antwoord tot anderen kunnen gebruiken.
 
Gelukkig is God niet naar deze aarde gekomen om als een "spion in een vrome mantel verpakt" ons te vangen met sluwheid ...neen Hij liet nog veel liever zichzelf "vangen" in de handen van de mensen liet Hij zich overleveren...Hij liet Zich kruisigen en als een misdadiger in onze plaats straffen! Wij verdienden Zijn straf...maar Hij liet zich "vrijwillig" geselen, bespotten, bespuwen...kruisigen...Hij droeg deze vervloeking voor ons! Hij ging "vrijwillig" dood om ons "Zijn leven te schenken"...Hijzelf is HET WARE LEVEN - HIJ IS HET LICHT OP ONS PAD!
Eens zullen in de hemel de boeken worden geopend en dan wordt geopenbaard  wat iedere mens in zijn leven heeft gezegd en gedaan, hetzij goed of hetzij kwaad. Allen moeten wij voor de "rechterstoel" verschijnen , want "elke knie zal moeten buigen voor de "Koning der koningen", voor Jezus, die voor elke mens gestorven is uit liefde, maar terug is opgestaan en leeft vandaag. 
En omdat elke mens strafwaardig is voor God...zal dan ieders mond worden gesnoerd. De enige grond waarop wij dan kunnen staan is "de grond van Jezus"...want geen andere pleitgrond hebben wij!
 
Jezus zegt: Roep tot Mij, en Ik zal antwoord geven.
Indien ge Mij iets vraagt in Mijn Naam, Ik zal het geven! (Joh.14:14)
 

1 opmerking:

  1. Inderdaad onze mond zal gesnoerd worden als we voor Hem staan, wij zullen niets kunnen inbrengen om ons te rechtvaardigen.

    BeantwoordenVerwijderen