maandag 25 november 2013

Gedicht: Gebroken kop + overdenking


Gebroken  kop 

Ik zag vandaag een koffiekop
met daarop een tekst:
Ik ben mijn eigen baas.
Daardoor werd ik behekst.
Die wilde ik hebben. Stop.

Helaas!

Ik hing ze aan de haak.
Dat werd een kwade zaak.
Ze viel eraf en brak in twee.
Oh wee! Oh nee!

Geen geraas.

Ik ging die kop betalen,
gebroken door mijn falen
en dacht aan Mijn Baas
met al Zijn verhalen.

Bij Hem vind ik soelaas.

Hij lijmt wel brokken,
maar wil geen bokken! 

Maria Segers        23/1/2012

 
 
Bijbelse overdenking:
ma.25 nov. 2 Kon.5:19b-27  Fatale leugen

vers 20  Gehazi, de knecht van Elisa, de man Gods, dacht: Zie, daar heeft mijn heer deze Arameeër Naäman ontzien door niets van hem aan te nemen van wat hij had meegebracht! Zo waar de Here leeft, ik snel hem achterna en neem iets van hem aan.

In het vervolgverhaal van gisteren, nadat Naäman was genezen van zijn melaatsheid...zien we hier nu dat de knecht van Elisa, die eigenlijk toch beter zou moeten weten, teruggaat om toch iets aan te gaan nemen van het geschenk dat Naäman voor zijn genezing had aangeboden aan Elisa.
Maar oh wee! Deze knecht gaat listig tewerk en tracht Naäman met een leugen om de tuin te leiden. Gehazi is slecht in zijn hart en is hebzuchtig...dat merken we door heel dit gedeelte. Gehazi wil een talent zilver en twee bovenklederen(vs.22). Naäman, die zich van geen kwaad bewust is, schenkt deze knecht nog meer dan hij gevraagd had(vs.23). Later zien we dat Gehazi dit opbergt in huis (vs.24). Maar Elisa was - in de Geest- meegegaan en had zijn listigheid doorzien. Het is nu toch nog niet de tijd om zilver en klederen, olijfbomen, wijngaarden, schapen en runderen, slaven en slavinnen aan te nemen...wist Elisa aan zijn knecht Gehazi te vertellen. Daarom zal de melaatsheid voor altijd en eeuwig aan u en aan uw nakomelingen kleven, luidde nu de rechtspraak van Elisa!

Wat een boodschap voor ons zit hier achter! Hebzucht wordt gestraft. Leugen wordt gestraft. talenten verbergen wordt gestraft. Misleidingen worden fataal..dat steekt als les achter dit verhaal!
Het was de tijd ook nog niet om zilver en kleren aan te nemen! Wanneer is daar dan wel de tijd voor...zouden wij als tegenvraag kunnen stellen aan Elisa.
Voor dertig zilverstukken is onze Heer Jezus verraden.
Zijn bovenklederen werden van Zijn lijf gerukt en dan werd Hij gegeseld en geslagen, net zoals men olijven moet slaan van de olijfboom om ze als vruchten op te kunnen eten. Hij werd buitengeworpen in Zijn eigen wijngaard. Hij werd als een slaaf behandeld...als een schaap werd Hij naar de slachtbank geleid en Hij deed Zijn mond niet open ... en dat allemaal om ons te BEVRIJDEN van de MISLEIDER!

Hij heeft ons niet gekocht met zilver en goud, maar met Zijn eigen bloed. Hij heeft ons overkleed met Zijn bovenkleed en nu mogen wij ook wit zijn maar niet van melaatsheid maar van reinheid...Hij heeft van ons nieuwe mensen gemaakt, hun die in Zijn naam geloven. Hun die geloven in "DE WAARHEID"...Hij is die waarheid en Hij spreekt nooit leugentaal, maar liefdetaal om gezond te maken! Hij is "DE" heelmeester bij uitstek. Zij die gezond zijn, hebben echter geen geneesheer nodig, maar wél diegenen die ziek zijn. En alle mensen zijn ziek van zonden, maar Hij heeft al onze zonden en onze ziekten gedragen aan het ruwhouten kruis. Nu mogen wij wonen in zijn wijngaard...want Hij is onze WIJNSTOK en wij zijn de ranken en ZONDER HEM, KUNNEN WIJ NIETS DOEN. Wij werden geënt op de Edele Olijfboom! Wij mogen Zijn slaven zijn en Hij noemt ons "Zijn vrienden als we doen wat Hij wat ons vraagt en Hem volgen in ons leven!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten