donderdag 30 januari 2014

Gedicht: Hier en daar + bijbeloverdenking


 
Hier en daar
 
Het regent pijpenstelen binnen, hier!
Toch schijnt de zon door ’t raam, daar! 

‘k Krijg mijn gedicht moeilijk op papier.
Er zijn toch zoveel tranen, hier!
‘k Verlang bij Mijn Geliefde te zijn.
Er is zoveel vreugde en geen pijn, daar! 

Ze hebben me erg benauwd vanaf mijn jeugd.
Zoveel onrecht, zoveel angst is er hier!
Brood eten met tranen doet geen deugd.
Verscholen als een muis zoek ik rust, daar! 

Ach, verstaat dan niemand mijn verdriet?
Is er dan nu niemand die mij optilt, hier?
Ja, er is Iemand die mij kent en ziet.
Iemand die ik niet zie maar wil kennen, daar! 

Hij is het die mij troost en sterkt.
Die Zelf bezweek onder Zijn kruis, hier!
Die zegt: Sta op, wees niet bang, Ik geef je vrede.
Ik help je dragen van hier naar daar! 

Daar schijnt alleen maar zon.
Het regent er niet binnen, zoals hier! 

Maria Segers                         12 april  2010
 
Bijbeloverdenking:
Spreuken 3:1-12     Onderwijsheid
 
vers 5: Vertrouw op de Here met uw ganse hart
            en steun op je eigen inzicht niet
vers 8: Het zal je sterken als een medicijn
            het verkwikt je lichaam
 
Sommige mensen zijn ziek door allerlei omstandigheden die hen overkomen in hun leven! Het kan onrecht zijn, waardoor ze een bittere wrok in zich meedragen en daar steeds aan moeten denken. Soms worden ze met dezelfde problemen geconfronteerd en is het moeilijk om echt vergevingsgezind te zijn tegenover diegenen die hen pijn hebben gedaan...dat kan zowel innerlijke als uiterlijke pijn zijn zoals "pesten" of "verkracht worden"...het is altijd een pijnlijk proces als je dit allemaal alleen wil gaan dragen. Dikwijls geef je altijd alleen maar de schuld aan anderen, als je ziek wordt...de dokter heeft het soms ook gedaan in je gedachtenpatroon...al kan deze natuurlijk fouten maken, want hij is ook maar een mens, die probeert om mensenlevens te redden of mensen te genezen. Je zit in je eentje er dikwijls over te piekeren...waarom overkomt mij dit toch allemaal? Soms zijn daar geen vragen op te vinden. Maar zelfbeklag zal je niet helpen in dit geval. Het zal je slechts dieper in de put duwen. Zelf heb ik die processen allemaal reeds ondervonden in mijn eigen leven...maar het bracht me alleen maar tot "wanhoop" en zat ooit dagenlang al wenend te luisteren naar "zogeheten smartlapliedjes"!
 
Maar gelukkig heeft iemand mij gebracht naar een man die sprak in een jeugdclub (want ik was toen nog heel jong, toen ik zo wanhopig voortploeterde). Die man heeft mij het evangelie gebracht en onderwezen en er werd nog een film over een vliegtuig dat neerstortte getoond  omdat de piloot niet op zijn instrumentenbord had vertrouwd...deed mij uiteindelijk inzien dat ik het allemaal moest leren afgeven aan "de Heer". Die man sprak heel eenvoudig over Jezus! Want Hij alleen kan "zieke mensen genezen" Hij is DE GROTE GENEESHEER omdat Hij het zelf allemaal heeft gedragen op zijn sterke schouders. Hij droeg zelf ons kruis en al onze ziekten zegt de Jesajabrief in hoofdstuk 53!
De film maakte duidelijk dat "de bijbel" ons instrumentenbord is waarop we moeten leren vertrouwen!
 
Wij mogen al onze ballast leggen op Hem!
In Matteüs 11:28-30 zegt Jezus:
Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
 
Een goede raad: laat u onderwijzen door Jezus: het vleesgeworden Woord, dat onder de mensen heeft gewoond en steun op uw eigen inzichten niet. Laat los zegt Jezus ook en gij zult losgelaten worden!
 

 

1 opmerking:

  1. Een aangrijpend gedichtje.
    Ik heb ook wel je tranen gezien, gelukkig kende Hij jou en heeft Hij jou ook genezen.

    BeantwoordenVerwijderen