maandag 6 januari 2014

Gedicht: Overschilderd + bijbeloverdenking

Overschilderd 
 
Al de pijn sloop in mijn binnenste . Sloopte.
Vrat aan mijn vetgedeelte en vermagerde
mijn kracht. Verdriet verscheurde.
Kleurde het water dat mijn gezicht
bedekte met nat en mijn wang
overstroomde.
 
Een zwart aquarel tafereel
werd later overschilderd
met nieuwe troost!
 
Maria Segers          

Bijbeloverdenking:
Matteüs 2:13-23  Rachel huilt

vers 18: Een stem is te Rama gehoord, geween en veel geklaag. Rachel wenend om haar kinderen, weigert zich te laten troosten, omdat zij niet meer zijn.

Het gedeelte van Matteüs beschrijft de vlucht naar Egypte omdat Jozef in een droom door een engel wordt gewaarschuwd om het Kind en zijn moeder mee te nemen naar die plaats daar de vijand - in dit geval koning Herodes - Jezus wil laten ombrengen.(vs.13) Hij moest daar blijven tot Herodes zelf was gestorven en wordt dan opnieuw door de engel gewaarschuwd om naar hun land terug te keren .Ze vestigden zich toen in Nazareth.(vs.23) 

Het verschrikkelijke van dit gedeelte is dat alle jongetjes tot aan twee jaar oud moesten worden gedood, omdat Herodes niet kon dulden dat een nieuwe Koning - in dit geval Jezus - aan de macht zou komen. Herodes was egoïstisch en vond dat de wijzen hem hadden misleid (vs.16)...nochtans was hij eigenlijk zelf de grote misleider, de moordenaar, zeg maar. Zoveel onschuldige kinderen moesten door deze slechte koning sterven.
 
Wat een triestig verhaal voor ons om dit te lezen. Maar we weten vanuit de profetie, die Jeremia reeds had voorspeld als profeet in hoofdstuk 31:15 dat dit zou gebeuren...net hetzelfde staat daar geschreven. God had toen rouw besloten over het volk... maar Hij had ook besloten dat het zo niet zou blijven...In Jeremia 31:14 staat geschreven:
Ik verander hun rouw in vreugde.
Ik troost en verblijd hen na hun smart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten