vrijdag 31 januari 2014

Gedicht: Een venster + Bijbeloverdenking


 Een venster 

Jezus is als een venster
Door Hem kan ik God zien
als een hemels licht
en het schitterende landschap
van Gods Koninkrijk! 

Jezus is als een venster
Door Hem kan ik ademen
als het openstaat
en genieten van de levensgeur
van Gods heerlijke schepping! 

Jezus is als een venster
Door Hem voel ik warmte
als een streling van liefde
en de kilte verdwijnt
van mijn onbehaaglijk gevoel! 

Jezus is als een venster
Door Hem is het helder en rein
als gewassen met zuiver water
en mijn blik richt zich op de weg
van Gods genade en vergeving! 

Jezus is als een venster
Door Hem word ik beschermd
als ik het sluit door gebed
en voor de duisternis intreedt
van mijn zoete dromen geniet! 

Maria Segers        20 augustus 2009

Bijbeloverdenking:
Spreuken 4:13-26  De goede weg

vers 18: Maar het pad van de rechtvaardigen is als het glanzende morgenlicht dat steeds helderder straalt tot de volle dag

Deze middag schijnt de winterzon heerlijk!...alleen zie je nu wél hoe vuil onze verandaglazen eruitzien en moet ik ze seffens dringend gaan wassen. De warmte doorheen het glas geeft ook een heerlijke warmte...waardoor de kilte van deze vriesnacht meteen verdwijnt en de temperatuur zelfs 20 graden aanwijst. Het deed me meteen denken aan mijn gedicht: Jezus is als een venster...alleen is Jezus zelf Het Venster dat nooit vuil is geworden...Hij is het properste venster dat er bestaat... Hijzelf heeft ook nooit een enkele fout in zijn leven gemaakt!...maar Hij wijst mij er wel op wanneer het tijd is om mijn eigen ruiten te wassen als ik er doorheen wil blijven kijken!  En als ik mijn eigen ruiten niet wil ingooien...dan moet ik "het rechte voetspoor volgen van Hem".

Het glanzende morgenlicht kan pas helder stralen als ik "het pad blijf gaan van reinheid !"
Onze Heer wil dat wij zelf ook "stralen als de middagzon"...maar dan moeten wij wel luisteren naar Zijn stem. Hij wil dat "de kilte" uit ons leven verdwijnt. Hij wil ons graag verwarmen en beschermen. Hij wil al onze vuiligheid afwassen met proper water, zodat we zonder zonden voor Hem staan! Hij wil dat we opklimmen naar de grootste heerlijkheid die er bestaat...zoals de zon die 's morgens opkomt, maar pas op de middag de meeste warmte geeft...zo wil Hij ook dat we voorwaarts blikken en onze ogen alleen maar richten op Hem (vers 25).
Hij wil niet dat we kwaad doen. Hij zegt zelfs in deze spreukenbrief dat we dan heel slecht zullen slapen... maar als we luisteren naar zijn onderwijslessen dan zal onze slaap "zoet zijn".
Hij wil niet dat we wijn drinken van gewelddadigheid en brood eten van goddeloosheid, maar Hij wil ons zijn brood uit de hemel geven als voedsel en wijn van vergeving en genezing ! Hij vermaant ons om onze voeten te richten op Zijn rechte weg en ons hart te bewaren boven alles, ons ver te houden van verkeerde lippen en kwaadsprekerij. Hij heeft niet graag dat we ziek worden door onze eigen schuld!
Zijn raadgevingen zijn genezingen voor het ganse lichaam! (vers 22)             

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten