dinsdag 28 januari 2014

Gedicht: Voedselpakket + bijbeloverdenking


Voedselpakket 

Ik sliep mijn slaap.
De winterzon deed mij
mijn kussensloop verlaten
wat later dan de dag begon
te lopen sloop ik sluipend mee
naar buiten om die vroege vogels
die zich nog verschuilen achter struiken
gratis te voorzien van hun rijk voedselpakket
dat plots vliegensvlug gretig wordt opgepeuzeld.
Vrolijk nog wat treuzelend speurend door het raam
 bewonder ik hen en verlustig mij in dit vogelschouwtoneel
maar blijf dan doorwerken aan mijn uitgehongerd ochtendritueel! 

Maria Segers                               28/1/2014
 

Bijbeloverdenking:

Spreuken 1:20-33  Wijs wijsheid niet af

vers 33: Wie naar Mij luistert, zal veilig zijn, hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.

Matteüs 10: 31 Wees dus maar niet bang,  jullie zijn meer waard dan een hele zwerm mussen!

God deelt aan de mens Zijn voedselpakketten uit maar in de spreukenbrief  staat er geschreven dat diegene die niet naar de raadgevingen van de Heer wil luisteren en Zijn berispingen in de wind slaat, dat deze mensen dan de wrange vruchten van hun plannen zullen plukken en dat hun daden dan zwaar op hun maag zullen liggen. Als leed of ellende en nood hen dan als een onweer zullen treffen, moeten ze niet daarover klagen als God dan lacht!... Er is een spreekwoord dat zegt: "Wie laatst lacht, best lacht!" 
God roept de mens en biedt Zijn Hand aan, maar als je die afwijst terwijl Hij Zich laat vinden, dan zul je ook niet echt “veilig” zijn! De mensen zijn pas echt veilig als ze hun “toevlucht” willen gaan zoeken bij de Heer, die de mens “echte wijsheid” wil schenken en Zijn Geest over hen wil uitstorten. Dwaas is de mens, die deze wijze wijsheid afwijst!

Matteüs 10 vanaf vers 26-42 spreekt daar eveneens over in het nieuwe verbond!

Jezus zegt daar dat de mens niet bang moet zijn voor andere mensen, die wel het lichaam kunnen doden, die hen kwaad kunnen aandoen, maar wij moeten echter pas bang worden van Hem die zowel het lichaam als de ziel kan verderven in de hel.

Daarna volgt er dan een overdenking over “wat kosten nu twee mussen?” toch zo goed als niets!...maar er valt er niet één dood neer als jullie Vader dat niet wil. Bij jullie zijn zelfs alle haren op je hoofd geteld. Wees dus maar niet bang want jullie zijn meer waard dan een hele zwerm mussen!

1 opmerking:

  1. En zo is het echt gebeurd, ze stond te turen door het raam en te genieten van onze hof vriendjes die lekker al spelend zaten te smullen.
    En nu is het mijn beurt om gezellig te genieten van de geurrijke koffie die ze lachend ingoot.

    BeantwoordenVerwijderen