zondag 19 januari 2014

Gedicht: Nooit was het stiller in mij + bijbeloverdenking


Nooit was het stiller in mij
 

Nooit was het stiller in mij
dan de dag dat U mij riep
aangeraakt door Uw Geest
ik blindvloog in Uw armen 

U wist waarom ik doodging
U blies Uw adem in mij
U wilde dat ik at, dronk, sliep
voor de nieuwe morgen aanbrak 

Nu loop ik door een vreemde wind bewogen
omdat ik U binnen in mij zelf kan horen
en geduldig en gehoorzaam op mijn reis
wil ik zeggen: blijf bij mij God, blijf altijd 


Maria Segers                             8 juni 2011

 
Bijbeloverdenking:
Lev. 8:18-30  Geheiligd

vers 23  En hij slachtte de ram en Mozes nam een deel van het bloed en streek het aan Aärons rechter oorlel, aan zijn rechterduim en aan zijn rechter grote teen.
...en zo deed hij ook bij de zonen van Aäron...

vers 30  Mozes nam een deel van de zalfolie en van het bloed dat op het altaar was en sprenkelde dat op Aäron, op zijn klederen en zo ook op zijn zonen en op hun klederen. Zo werden zij en hun klederen geheiligd.

Bij het slachten van de ram denken we natuurlijk direct aan Christus in zijn toegewijd leven aan God.
Eén is voor allen gestorven (2 Kor.5:14).
Christus is voor allen gestorven!
Als wij Christus in ons leven hebben aangenomen en ons aan Hem hebben toegewijd dan betekent dat wij Zijn offer hebben aanvaard!
Dat Mozes het bloed aan de rechteroorlel smeerde betekent voor ons: dat wij onze oren steeds moeten openen voor Gods aanwijzingen.
Het bloed aan de rechterduim betekent voor ons dat onze handen in alles wat we daarmee doen, moeten gewijd zijn aan God.
Het bloed aan de rechter grote teen betekent voor ons dat we niet alleen in onze handel, maar ook in onze wandel moeten leren afgestemd te zijn op het "geheiligd toegewijd leven" van Christus...zoals we dat kunnen lezen in Gods Woord.
De liefde van Christus dringt ons...dat wil zeggen dat we niet langer meer voor onszelf willen leven en ons ten dienste willen stellen van de aardse dingen, maar slechts aan Hem toegewijd willen zijn. "Toewijding" betekent: "de handen vullen".
Mozes besprenkelde Aäron en zijn zonen en hun klederen met het bloed van het altaar en met de zalfolie. Dat betekent dat wij slechts "priesterdienst" kunnen vervullen als we gereinigd zijn door het bloed van Christus en als de Heilige Geest (zalfolie) in ons woont. Dat geeft ons de kracht en het recht op deze dienst. Ons leven en ons karakter (onze klederen) moeten worden beheerst door het "bloed" en door de "olie"!

Uit de korf met ongezuurde broden werd één ongezuurd brood, één geoliede broodkoek en één dunne koek genomen. Dit alles betekent niets anders dan  dat de Heer Jezus zondeloos geboren werd uit de kracht van de Heilige Geest, heel zijn leven was vervuld met de Heilige Geest en door zijn doopsel werd Hij gezalfd met de Heilige Geest (Hand.10:38). In al deze drie aspecten was Hij toch één en dezelfde Persoon!

En wij zijn "geheiligd" in deze Persoon Jezus Christus, als wij Hem als onze Verlosser en Heiland hebben aangenomen...want dan zijn wij geheiligd en gereinigd door Zijn bloed en hebben we de Heilige Geest als eerste gave van onze erfenis ontvangen! (Ef . 1)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten