donderdag 2 januari 2014

Gedicht: lief blad + bijbeloverdenking


LIEF  BLAD

Lief blad, je bent voor mij een  open boek
en hoe ik je draai of keer
‘k ontdek in jou steeds meer en meer
je deeg is smakelijke koek 

Lief blad, als ik je in mijn handen houd
wil ik heel dicht bij jou blijven
jou helemaal van kop tot teen beschrijven
ik ben met jou vertrouwd, getrouwd
Lief blad, je blijft mijn liefdesbrief
en liefde gaf u wel duizend namen
als witte, welriekende cyclamen
je blijft altijd mijn hartendief 

Lief blad, zo kwetsbaar in zwart wit
ben je gewichtig in uw woorden
ze verbinden ons met koorden
ik blijf voor eeuwig je bezit 

Maria Segers
 
Bijbeloverdenkingen worden geschreven vauit het bijbelleesrooster van "het Vlaams Bijbelgenootschap (VBG) dat tot doel heeft de Bijbel te verspreiden en het gebruik van de schrift te bevorderen in Vlaanderen . Uitvoerige informatie vindt u op de website: www.bijbelvlaanderen.be
Het motto van VBG is: "zorgen dat de bijbel zo veel mogelijk mensen bereikt en aanspreekt!"

Vandaag staat er op het menu van VBG:  Jeremia 32:1-15  Vastgelegd


vers 14 Neem deze brieven, deze koopbrief, zowel de verzegelden als deze open brief en leg ze in een aarden vat, opdat ze lange tijd bewaard blijven.

Dit gedeelte gaat over de koop van een akker . Deze akker werd gekocht voor zeventien zilveren sikkelen door Jeremia, die toen in de gevangenhof zat, want hij had recht op het bezit ervan en op de lossing (vs.8)
De koopbrief werd verzegeld en door getuigen ondertekend en bekrachtigd ook nog door de Judeeërs... de getuigen die zich in de gevangenhof bevonden.
Daarna  werd deze koopbrief en een open brief overhandigd aan iemand die ze allebei moest bewaren in een aarden vat. (vs.14)


We kunnen hier weer heel wat uit leren.

Wij zijn de "akker van God" en Hij heeft ons ook "gekocht en betaald" maar niet met goud of zilver...maar met het kostbare bloed van Christus als van een onberispelijk en vlekkeloos lam (2 Petrus 1:19)

Wij zijn ook een brief kenbaar en leesbaar voor alle mensen, want wij zijn een brief van Christus, een brief die niet wordt geschreven met inkt maar met de Geest van de levende God, niet op tafelen van steen, maar op de tafelen van vlees in onze harten. (2 Cor.3:3)

Want God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten om ons te verlichten met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Christus.
Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons.(2 Cor.4:6-7)

Mijn gebed is dat wij al Zijn Woorden mogen bewaren in ons hart, in ons aarden vat  waarin Zijn Heilige Geest woont. Mogen wij als een kostbare, open brief zijn, verzegeld met het kostbaar bloed van Christus en een goed getuigenis afleggen voor vele mensen en ook bewaard worden tot de dag dat Hij weer terugkomt als Koning om ons voorgoed te verlossen uit de gevangenhof van deze aarde.
Mogen wij Zijn lieve woorden "als voedsel" gebruiken om opgebouwd te worden, zowel voor onszelf als voor anderen,  iedere dag van dit nieuwe jaar 2014. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten