dinsdag 21 januari 2014

Gedicht: Relatie + overdenking


Relatie 

Ik vroeg:  Heer, waar zal ik heengaan?
Zoveel leed op aard’ zou ‘k graag verstaan.
U hebt die woorden van eeuwig leven.
Ze doen echter ook mijn hart rillen en beven! 

Mijn tijden zijn in Uw hand.
Geef mij toch wijsheid en verstand,
om U te kennen meer en meer,
want U komt toe alle lof en eer! 

U bent mijn God die sprak:
 Hier ben Ik, toen mijn kruik brak.
Nu vloeit er al mijn reukwerk uit.
Aan Uw voeten vind ik zeer rijke buit! 

U zalft mijn hoofd met vreugdeolie.
Mijn beker vloeit over voor alle  Drie !
U nodigt mij aan Uw witte dis,
met Uw Brood – Uw Wijn – Uw Vis. 

Maria Segers

Bijbeloverdenking:
Lev. 9: 7-24  Precies volgens opdracht

vers 24 Een felle vlam kwam uit het heiligdom en verteerde het brandoffer en het vet op het altaar. Toen het volk dat zag, begon het te jubelen en iedereen wierp zich ter aarde.

Het oud-testamentische boek Leviticus houdt als grondgedachte in: "Weest heilig, want Ik ben heilig" (11:45). Het boek wil ons laten inzien hoe belangrijk "volledige overgave" betekent. Het maakt Gods heiligheid dus bekend en laat ons zien door offers hoe we daaraan deel kunnen krijgen.
Het brandoffer, waar in dit gedeelte wordt over gesproken is een beeld van de volledige, onverdeelde overgave aan God en daarbovenuit een heenwijzing naar de volkomenheid van Jezus Christus in zijn sterven.

Onze God of Vader in de hemel is altijd blij als alles verloopt zoals Hij het heeft opgedragen. Iedere ouder is altijd blij als zijn eigen kind gehoorzaam is en doet wat ze hebben opgedragen om te doen...ze willen graag dat het gewillig luistert en hun naam ook eer aandoet. Dikwijls wordt er zelfs een beloning beloofd, als het kind uitvoert datgene wat er van hen wordt verlangd... gewoon omdat het dan ook duidelijk is dat het hen graag ziet. Zo wil God ook graag zijn volk of kinderen zegenen of belonen als het gehoorzaam opvolgt wat Hij heeft geboden. Hij heeft graag dat Zijn Naam wordt in ere gehouden.

In de spreukenbrief hoofdstuk 7:2 staat geschreven: Gehoorzaamheid aan mijn geboden zal je "HET LEVEN" geven!

Ook in dit gedeelte van Leviticus werd er "precies volgens opdracht" gewerkt aan het volbrengen van de voorschriften die God hen had opgedragen. Als dat dan gebeurd is...dan beantwoordt Hij dat door " een felle vlam uit het heiligdom te laten komen" en daarmee het brandoffer op het altaar en het vet te verteren!
De mensen jubelen dan en hebben begrepen dat God daarmee Zijn heilige liefde en Zijn Majesteit heeft getoond...en ze buigen in eerbied voor Zijn voetbank op de aarde neer!

Zo wil God eveneens dat wij begrijpen dat Jezus Christus "HET BRANDOFFERLAM" is geworden in het nieuwe Verbond. God heeft Zijn eigen Welbeminde Zoon geofferd om ons te "heiligen" ...en om ONS te laten "LEVEN" door "ZIJN DOOD".
Het heeft Gods Zoon alles gekost...Hij heeft ons gekocht en betaald met zijn eigen bloed om ons te verlossen van onze zonden en ziekten. Hij schonk ons totale vergeving. Hij heeft in onze plaats "de vloek van de dood" gedragen! Hij opende voor ons "de hemel" en toonde Zijn Majesteit door Jezus Christus' offer.

Wij mogen nu ook juichen en jubelen en neerknielen aan zijn voeten in onze gezamenlijke ontmoetingstent van gelovige mensen, die gehoorzaam binnen zijn "omheining" willen blijven en dat vieren met brood en wijn...wij mogen de vissers worden van mensen om hen de weg te tonen naar dat "Ene, waardevolle offer dat ons eeuwig leven geeft. Hij wil zo graag met ons een persoonlijke relatie. Hij wil ons vrede schenken en overvloed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten